کد مطلب:225108 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:252

کنیت مبارک حضرت ابی الحسن الرضا
كسانیكه حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام را ابوالحسن مطلق گویند و سیدالساجدین سلام الله علیه را ابوالحسن اول خوانند و امام موسی كاظم علیه السلام را ابوالحسن ثانی شمارند، و حضرت رضا علیه السلام را ابوالحسن ثالث نگارند، لكن آنانكه كنیت امیرالمؤمنین و امام زین العابدین سلام الله علیهما را منظور نداشته اند چون امام موسی كاظم و حضرت امام رضا صلوات الله علیهم اجمعین هر دو در یك عصر و مكنی به ابی الحسن بوده اند حضرت كاظم را ابوالحسن ماضی و ابوالحسن اول و امام رضا علیهماالسلام را ابوالحسن ثانی می گویند.

و این كنیت مبارك را حضرت كاظم علیه السلام به آن حضرت عنایت فرمود چنانكه علی بن یقطین گوید حضرت كاظم از زندان به من مرقوم فرمود «ان فلانا ابنی سید ولدی و قد نحلته كنیتی» همانا فلان یعنی فرزندم علی بزرگ اولاد من است و كنیت خود را ابوالحسن را بدو بخشیدم و ابن شهرآشوب در مناقب می گوید كنیت آن حضرت ابوالحسن و الخاص ابوعلی و از این كلام معلوم می شود كه كنیت خاص آن حضرت ابوعلی است.

ابوالفرج اصفهانی در مقاتل الطالبین می نویسد كنیت امام رضا علیه السلام ابوالحسن



[ صفحه 21]



است و از ابوالصلت هروی مروی است كه گفت یكی روز مأمون از مسئله از من پرسش كرد گفتم ابوبكر در این مسئله چنین و چنان گفته است مأمون گفت كیست ابوبكر؟ یعنی این ابوبكری كه یاد كردی كیست ابوبكر ما می باشد یا ابوبكر عامه یعنی ابوبكر بن ابی قحافه گفتم بلكه أبوبكر ما، گفته است عیسی بن مهران نافل این خبر می گوید با ابوالصلت گفتم كیست ابوبكر شما؟ گفت علی بن موسی الرضا علیه السلام است كان یكنی بها، آن حضرت را به این كنیت می خواندند.

معلوم باد ابوالفرج در این روایت منفرد است تواند بود كه مأمون چون مراتب فضائل و مناقب آن حضرت را افزون از حد دیگران می دید و جماعت عامه را نیز نسبت به ابی بكر بن ابی قحافه نسبت بدیگر خلفا غیرتی مخصوص و توجهی اخص است می خواسته است بگوید امام رضا علیه السلام ابوبكر زمان ما می باشد و در بیان رجال كافی و ائمه هدی علیهم السلام كه در آن كتاب مذكور می شود نوشته اند هر وقت در نقل روایتی گویند از ابوالحسن یا ابوالحسن ماضی یا ابوالحسن اول و حدیثی را یاد نمایند مقصود حضرت امام موسی كاظم سلام الله علیه است و هر زمان از ابوالحسن ثانی نقل كنند علی رضا علیه السلام است.

راقم حروف گوید مطلقا چنین است مگر اینكه بعضی اوقات از حیث راوی معلوم شود كه این روایت كه به ابی الحسن مطلق نسبت می دهند حضرت امام رضا سلام الله علیه است و در امالی پسر شیخ ابی جعفر محمد بن حسن طوسی در ذیل پاره اخبار كه نسبت به حضرت رضا می دهد ابوالحسن می نویسد چنانكه در كتاب احوال حضرت كاظم علیه السلام یاد نمودیم و از خبریكه در جلد اول تفسیر برهان در ذیل آیه شریفه «قل ای شی ء اكبر شهادة» می نگارد معلوم می شود آن حضرت را ابوالحسن خراسانی می خوانده اند چه می گوید از هشام شرقی مروی است كه گفت به حضرت ابوالحسن خراسانی نوشتم رجل یسئل عن معانی التوحید الی آخر الخبر.



[ صفحه 22]